10 redenen waarom je -net als ik- niet afvalt

high five jezelf

Ik was laatst bij het persontbijt van de Fitness Expo (12 en 13 november in Amsterdam) en Carlos Lens, ja die ene PT-er, zei daar: “ik geloof in gezondheid en jezelf richtlijnen geven”. Daarmee bedoelt hij dat er niet één ideaalbeeld moet heersen, maar dat je zelf heus wel weet wanneer je wel of niet goed bezig bent. Dat er een minimum en een maximum is. Dat je, áls je teveel hapjes op hebt en te vaak ja hebt geknikt, wéét dat je weer even aan de bak moet.

Je spreekt volgens deze gerenommeerd PT-er, over een lifestyle, als je weet waar je onder-, en bovengrenzen liggen en zo je balans op zoekt.

 

Op dit moment ben ik bij dat ‘tijdje van iets teveel hapjes en ja-geknik’ en weet ik dat ik weer terug wil naar het midden van mijn marges. Dat betekent dat ik even nee moet knikken en harder moet werken.

brownie

Jij ook, want anders was je hier niet, maar het wil niet echt lukken hè? Dit gaat er mis:

  1. Je eet super gezond en slurpt de avocado’s, smoothies en pecan noten naar binnen alsof het je fulltime baan is.  Voor je het weet zit je met een simpele maaltijd over de 800 kcal en is je energiebalans aan het einde van de dag harstikke uit balans. Hoe gezond dat ook allemaal (volgens jou) is, calorieën tellen, vooral als je er wat kilogrammen af wilt hebben.
  2. Je denkt dat je het tóch al verpest hebt, na één hapje van de getrakteerde taart of een nootje extra. Daarna ga je los op alles wat je kunt vinden. Want ja.
  3. Je gunt jezelf dat ene koekje. En dat koekje erna. En die drie daarna. Tot je na koekje 10 bij bewustzijn komt en weer terug bent bij punt 2. Of ben ik de enige?
  4. Je begint morgen weer opnieuw. Maar gooit eerst alles-wat-je-kunt-vinden achterover.
  5. Je eet overdag (te) weinig, waardoor je ’s avonds losgaat met de hapjes, chips en alles wat kraakt. ‘Ja, maar ik heb de hele dag zo goed/weinig gegeten!’.
  6. Je verpest ’t in het weekend. In twee dagen tijd ga je zó buiten boord, dat al je harde werk van doordeweeks voor niets is geweest. Dat kan, geloof me nou.
  7. Terwijl je roert door de pan, pik je er stiekem wat gebakken aardappeltjes uit en je proeft 6x van de saus. Deze ditjes en datjes tellen ook!
  8. Je drinkt niet genoeg. En dan bedoel ik water. Gedehydrateerd zijn, een mooi woord voor een droge bek hebben, creëert namelijk gerammel en gerammel zet aan tot eten. En (te) veel eten, maakt je allesbehalve slanker. Of was dat inmiddels al duidelijk?
  9. Je denkt dat je het niet kan. Dat punt 2 en punt 3 je doelen en dromen eeuwig in de weg zullen staan en je overtuigt jezelf ervan dat het eigenlijk niet gaat lukken. Nog vóór je echt begint.
  10. Je vindt jezelf een beetje zielig. Je hebt het zo druk. Je doet zó je best. Je hebt zelfs gemene genen. Zelfmedelijden en honger gaan hand in hand. Sta je dan, met je bek vol tanden (óf 10 koekjes) en een flinke fronsrimpel.

Een ander belangrijk punt is de volgende vraag: wil je dit? Wil je niets liever? Nee? Dan, FIND A WAY & CUT THE CRAP.

lekkere lijven

Even een geweldig lijf, ter inspiratie. Of ga ik nu te ver?

 

 

Deel het met jouw wereld: Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+Print this page

10 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *