GYMNIUS: 6 tips van de (natuur) diëtiste!

Iris, (natuur)diëtiste in aantocht, heeft extra veel kennis omdat ze zelf voor doktertje speelt en daar een kei harde transformatie aan te danken heeft. Haar Instagram account is er één vol levenslessen, #tipsvanIris, gezondheidstricks en lifehacks. Deze blonde chica weet waar ze over praat en waar ik haar normaal een appje stuur met 1000 vragen, doe ik het nu op ABOUTTOBE, zodat jij kunt meegenieten…

Lieve Iris, ik ben bijna op de helft van de zoektocht naar mijn beste ik en een fotoshoot waarbij ik vol zelfvertrouwen en wat lager in vet klaar voor wil zijn. Wat zijn jouw tips om deze laatste periode éxtra hard te knallen?

dietiste

Iris: Lieve Inger. Allereerst; ik vind je een topper en ik vind het ontzettend tof dat je deze stap hebt gezet. Je bent een doorzetter, vol met mooie woorden en héél veel positieve energie! 

Wat lief, dat staat genoteerd hoor! Dankjewel andere heldin, jij mag er ook wezen, wist je dat?!  Laten we maar meteen beginnen: ik wil mijn vetpercentage verlagen (afvallen in vet), wat is jouw ultieme tip om je vetpercentage te verlagen?

Iris: ‘Eén ultieme tip’ is er niet echt. Het gaat er natuurlijk  om dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt. Dit kun je doen door minder te eten of door meer calorieën te verbruiken dan je binnenkrijgt door meer te bewegen. Als je deze alle twee toepast (mijn voorkeur) heb je een mooie win-win situatie! Maar… het is makkelijker gezegd dan gedaan. Anders was iedereen het al lang gelukt toch? Afvallen is vooral ijzersterke discipline, de juiste gewoontes ontwikkelen, goed voor jezelf zorgen (dus ook ontspanning) en de ‘juiste’ kennisbeheersing. Gelukkig heb jij dat al zeker!

Eens! Hard werken is er niets bij, toch? Maarre, hoe meet je het afvallen het beste, volgens jou?

Iris: De spiegel! De weegschaal is zeker niet altijd zaligmakend, maar ook zeker niet nauwkeurig. Ik zeg altijd; het zijn maar cijfers, en jij bent NIET dat getal. Hoe je je voelt is minstens zo belangrijk. Voel je je fit? Spring je ’s ochtends uit je bed? Zit je lekker in je vel?  Je kunt je progressie het beste meten door voor- en na foto’s te maken, cm’s bij te houden en je lichaamsamenstelling te bekijken in de spiegel (WEL met een positieve mindset). Hier bedoel ik mee: cijfer je zelf niet weg en wees tevreden met wát je hebt. Benen die je overal naar toe dragen, je helpen met flinke PR’s zetten tijdens het squatten bijvoorbeeld en een sterk én gezond lichaam waarmee je heerlijke dansjes kunt doen en een flinke GRIT les kunt knallen. En in jouw geval; voeten waaraan je twee verschillende soorten sokken kunt doen ha-ha!

HAHA! Twee verschillende sokken is ondertussen mijn imago geworden, ha! Voor je het verschil in de spiegel ziet, zal ik (of jij, of iemand) toch eerst iets moeten doen/veranderen: calorieën verlagen bijvoorbeeld: Waar/wanneer/hoe kun je het beste energie missen?  

Iris: In de lente/zomer. Je lichaam is namelijk niet ‘geprogrammeerd’ om in de winter een heel laag vetpercentage te hebben. Als het buiten langer licht wordt en wat warmer kom je ten eerste veel meer buiten maar zul je tijdens het afvallen het ook niet continue koud hebben.

Ik voel me weer begrepen blondie! In de winter ben ik altijd wat voller, heb ik meer trek (of lijkt dat maar zo) en last van #pepernotenseizoen wat ook steeds langer duurt. Anyway: cutten en wat calorietjes missen is véél lastiger in de kou! Wat moet ik nog meer vooral niet doen in een cutfase?

Iris: Te weinig slapen en te veel met eten bezig zijn. Je moet juist afleiding hebben en genieten van het hele proces er naar toe. In jouw geval dus je fotoshoot! En ohja… misschien ook vragen of Mark niet te veel Ben en Jerry in de buurt van jou wilt eten? Support en sociale steun is namelijk ook erg belangrijk.

Mijn beste ik

Support,  genieten en afleiding, klinkt goed en wat voor supplementen raad je me aan? Naast de vitamine D die je me al hebt voorgeschreven tegen mijn winterdip en Zechsal magnesium voor ’t slapen.

Iris: Niets specifieks eigenlijk. Wel kun je tijdens een periode waarbij je laag in calorieën zit een goede multivitamine slikken zodat je zeker weet dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Ik ben zelf fan van die multi’s van Ortica, Vitals en Vitakruid.

Doe je dat als Diëtiste to-be zelf ook? Ben eigenlijk wel benieuwd: wat is jouw cut techniek?

Iris: Mmm…je hebt zo veel ‘technieken’. Maar ik ben zelf op zich wel fan van IF (intermittent fasting) als extra hulpmiddel tijdens een cutperiode en natuurlijk de ‘microbewegingen’ onder het mom van #sittingiskilling, maar daarover later meer op Fit Dutchies

smell

Ik zei het al in de inleiding, ‘ze gaf mijn hormonale problemen een naam’. Bij deze heb ik besloten om langs een orthomoleculair arts te gaan, wat kan ik verwachten?

Iris: Elke arts gaat natuurlijk anders te werk, maar je kunt een heel leuk ‘interview’ verwachten. De arts zal alles ondervragen en alles in kaart brengen om zo een ‘puzzel’ te krijgen waarbij hij alle puzzelstukjes probeert te laten passen. Hij zal ook op elk puzzelstukje ‘inzoomen’. Zo heeft hij een totaalbeeld en kan hij alles mee nemen in zijn behandelplan voor jou. Ook neemt hij echt de tijd en kijkt hij vooral naar de oorzaak van je klacht. Ik ben benieuwd Ingèr!

Ik ook! Wordt een grote puzzel ;)! Als afsluiting oover die vervelende eetbuien die wij meiden maar al te goed kennen, ik heb ze aardig onder controle, maar zo af en toe komt er een opzetten, adviseer me! SOS! 

Iris: Afleiding zoeken en een ‘anti-eetbui stappenplan’ maken. Dit doe ik vaak met mijn cliënten samen, zodat ze weten wat ze kunnen doen als ze voelen dat er even geen rem meer is in de keuken! Hierin staat bijvoorbeeld vaak: pak een lolly, neem een kauwgompje, ga weg van de keuken en zoek afleiding. Ga in bad, lak je nagels, doe een kop telefoon op en ga lekker op bed liggen, maak een rondje om buiten en ga zo maar door. Als je dan echt nog een stapje verder wilt gaan kun je kijken waar die eetbuien opeens vandaan komen. Heb ik vandaag een drukke dag gehad? Is er iets vervelends gebeurd?

feestdagen

HUNGRY!

P.s vergeet niet te genieten van deze mooie ‘reis’ naar jouw fotoshoot.Succes nog even de laatstE weken topper!!

Thanks Iris, voor de tips, de support en de heerlijke positieve energie. Ik steek ze in de broekzak van mijn sportlegging en hang ze via post-its op de koelkast. Als de rest dat dan ook doet, dan zijn we weer een stapje verder!

Volg Iris voor nóg meer adviezen op Instagram @fitmetIris en schroom niet om óók een vraag te stellen! #vindtzeleuk

Deel het met jouw wereld: Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+Print this page

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *