Dit gebeurt er als ik op gevoel eet

op gevoel eet

Ik hou van eten en volgens mij is dat een van de redenen dat afvallen me niet vanzelf afgaat. Op gevoel eten, klinkt heel rustgevend, vind ik ook, maar hier vertel ik je waarom ik weer terug ben bij het tracken van mijn voeding.

Vroeger

Ik weet niet of iedereen dit weet, maar de eerste keer dat ik succesvol afviel was met behulp van de allerbeste voedingsconsulente die ik op dat moment kon hebben. Het was eerder therapie dan iets anders, maar dat was precies wat ik toen nodig had. Ik wist namelijk helemaal niets over gezonde voeding, deed maar wat en sportte veel te veel. De hulp kwam als geroepen.

Daarna, toen ik tijdens mijn afstuderen heel veel stress had en daar ook nog eens twee hormoonkuren bovenop kreeg, was ik – een soort van – terug bij af. Ik besloot, na lang twijfelen, personal body plan te gaan volgen. Ik leerde nog meer over voeding en training en ging eerst lange tijd aan de slag met de handpalm methode. Ik was vastberaden en een tikkeltje overdreven bezig, maar resultaat en positieve vibes waren er zeker. Toen wilde ik meer en ging ik m’n eten tracken. Dat betekent dat je bij gaat houden hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten je precies binnenkrijgt. Hartstikke interessant, maar ook nogal een gepuzzel en ik was er niet heel goed in.

Nu zijn we twee jaar verder en ik zou mijn huidige staat zeker niet meer beoordelen als terug bij af, maar toch heb ik nieuwe doelen. Nieuwe fysieke doelen. En na een lange periode van uitproberen, kwam ik erachter dat Ingèr en op gevoel eten, niet heel erg goed gaat.

2017-06-19 21.15.25-2

Dit gebeurt er als ik op gevoel eet

Als ik eet waar ik zin in heb, eet ik soms veel te weinig en andere dagen alleen maar chocola. Ik wil dan na elke maaltijd iets zoets en ben heel slecht in variëren. We aten laatst bijv. 2,5 week kipgehakt. Als ik op gevoel eet, dan zeg ik nog vaker ‘dat mag heus wel’ en creëer ook nog een paar vitamine tekorten, want ik let niet goed op. Er zitten stiekem teveel dagen bij waarin m’n groente en fruit inname te laag is en m’n koolhydraten gedrag lijkt op dat van een refeeder. Hoewel m’n intenties toch heel anders zijn.

Kortom: als ik eet op gevoel, komt er eigenlijk niets van mijn doelen terecht.

eten

En nu.

Nu wil ik weer wat kwijt. Of beter gezegd: ik heb kei harde fysieke doelen en ben van plan om volgend jaar zomer – of eerder – er super strak bij te lopen. Oppervlakkig? Misschien, maar wel wat ik wil. Dat allemaal terwijl ik happy ben, overal van geniet én een business aan het opbouwen ben.

Dus, ik ben weer begonnen met het tracken van mijn eten. Zanna de coach, dus niet de friend, helpt me en samen gaan we voor het beste! Op maandag stuur ik Coach Zanna foto’s en 1x per week weeg ik me op een weegschaal, om de progressie te meten. Zonder stress, zonder hele strenge regels, maar wel met richtlijnen en natuurlijk gebaseerd op mijn doelen. De eerste stap is mijn eiwitinname weer onder controle krijgen, want die is nogal laag en tegelijkertijd ga ik me focussen op m’n calorieën, want als ik eet op gevoel, eet ik heel snel veel te veel.

 

Deel het met jouw wereld: Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+Print this page

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *