Ik heb teveel gegeten! En 10 andere gedachtes die door je heen gaan na kerst

img_1126

Je kent ze: de dipjes. Ze komen op de momenten dat je ze niet kunt gebruiken. Vlak na kerst bijvoorbeeld, in de vorm van een schuldgevoel. Heb je teveel gegeten? Dan kan dat weleens zeer doen, letterlijk en figuurlijk. Dat terwijl je juist zo je best doet en wanneer je er net lekker inzat.

Ja, ik ken die dipjes als geen ander en soms lijkt het alsof ik steeds dezelfde fouten maak en er langer dan de gemiddelde mens doe om eruit te kruipen. Maar that’s the zelfmedelijden talking, denk ik.

Andere vergelijkbare gedachtes die je wel of niet herkenbaar zijn:

  1. Ik moet morgen weer meteen helemaal normaal doen
  2. Ik moet een weegschaal kopen en hup gas geven
  3. Ik moet helemaal opnieuw beginnen
  4. Ik moet (even) niet meer uiteten gaan
  5. Ik begin maandag en dan ga ik helemaal normaal doen
  6. Ik stop er gewoon mee en ga forever kerst vieren
  7. Ik eet nooit meer zoveel zooi
  8. Ik heb alles verpest
  9. Ik stop helemaal met koolhydraten en ga heel veel zweten
  10. Ik had een kluis voor snoep en koekjes op mijn verlanglijstje moeten zetten

Deze is ook verkrijgbaar in een plaatje:

I don’t need a personal trainer so much as I need someone to follow me around and slap unhealthy foods out of my hand.:

Die gedachtes ken ik ook. Ik heb ze ook. Zo op deze derde kerstdag, droom ik nog over de toetjes. Mijn toetje was trouwens een heuse toetjesparade, met mini tiramishu, mini, zelfgemaakte cinamon roll, een bolletje karamel ijs en een zelfgemaakte Oreo bonbon met witte chocolade. Je snapt dus waarom ik hier nog over droom.

Wat nu?

Belangrijk is nu dat je je plannen op orde maakt. Wat wil je? En wat doe je? En wat is het verschil tussen die twee vragen? Dat moet je even rechtzetten. Vervolgens zet ik altijd op een papiertje waarom ik dat wil, als herinnering. Dat kan heel oppervlakkig dat jurkje zijn voor Oud en Nieuw, maar ook iets diepzinnigers als ‘zelfvertrouwen’. Vooral die laatste heeft nogal wat effect op een moment suprême.

Of download de motivatie poster hieronder en hang ‘m op. 

Download motivatie sheet voor jouw 2017 en vul ‘m in!

Oke, dat is het strategische plan. Nu de praktische zaken.

Ik stel persoonlijk mijn ontbijt even uit. Mijn diner gisteren was way to much en ik heb ook geen honger. Maar als dat niet je ding is, stel ik het volgende voor: prep je groente en drink liters water. In dit geval is je voorbereiding even heel handig. Sta wat eerder op en zorg voor een voorraadje snelle en gezonde keuzes. Bij mij is dat bloemkool en broccoli in een bakje. Een zakje wokgroentes en een pan vol verse soep. Zie dat waterdrinken als nummer 1, van je to do list. En die groente, dat zijn je beste vrienden. Toch weer zin in lekkers? Ga dan terug naar de ‘wat nu’ stap.

Ingèr verslaat

Wat je in ieder geval NIET moet doen is dit: 

Wachten tot 1 januari. Van uitstel komt afstel en hoe ‘slechter’ je blijft eten, hoe slechter je je gaat voelen. Geloof ik heilig in. Je moet ook niet op hongerstaking gaan om jezelf te straffen. Of een snelle detox kuur bestellen, omdat je opeens in sprookjes gelooft. Je moet Tell Sell vooral overslaan en daarvoor in de plaats ga je gewoon naar de gym of een rondje wandelen.

Je moet trouwens helemaal niks, maar als je tot zover bent gekomen, weet je heel goed wat je wil. En, daar moet je voor werken!

Succes!

 

 

 

Deel het met jouw wereld: Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+Print this page

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *