GYMNIUS: mijn fit woordenboek

Aan het begin van je fitplan? Op weg naar een andere lijf én betere mindset? Good job kleine apekop!

Als voormalig nay-sayer ben ik ergens begonnen, inmiddels is mijn vocabulaire als #gymnius flink uitgebreid en vooral creatief aangevuld. Hieronder een kleine theorieles: naast deze termen te gebruiken als hele leuke hashtags zijn ze ook super belangrijk om te snappen voor je aan de beruchte #fitjourney begint.

Aandachtspunten: Letterlijk dingen waar je op moet letten bij een oefeningen. Om blessures, onnodige pijn en  andere, vervelende situaties te voorkomen.

Fitte Houding:  Je fitte houding is de basis van elke oefening.  Sta rechtop, schouders laag en buik aangespannen, navel in. De spier die je traint dien je goed te voelen, let-op-die-spier.

Sets: Staat voor het aantal keer dat je de oefening in de gekozen hoeveelheid herhalingen uitvoert. Bij mij is dit 3, 4 of 6 keer.

Herhalingen: Geen tv shows of oude films, maar het getal wat één set compleet maakt. Het aantal herhalingen hangt af van de manier van trainen, de doelen en de vooruitgang.

HIIT: High Intensity Interval Training, trainen met intervallen: wisselen in snelheid en timing. Onderzoek heeft aangetoond dat HIIT 50% effectiever is dan steady/saaie cardio.

Tabata: Tabata is een High Intensity Interval Training (HIIT) met piepkleine intervallen. Lees meer over Tabata trainingen hier.

Progressieve overload:  Om resultaten te kweken, moet je je lijf prikkelen. Je moet spieren ‘kapot’ maken om vervolgens sterker te worden. Progressieve overload is het continu (wekelijks) zwaarder gaan in gewichten of het verhogen van je aantal herhalingen bij het uitvoeren van de oefeningen. Je lijft moet niet aan een bepaald gewicht wennen en dient steeds opnieuw uitgedaagd te worden.

Legday: Om er echt bij te horen kun je niet om deze term heen. #legday.  Dit is mijn favoriete dag en binnen no-time ook de jouwe, geloof me. Simpelweg: het trainen van je benen. Vaak horen je billen hier ook bij.

Burpee: Die haten we allemaal. Het is een combinatie van een (jump) squat, sprong en opdrukken. En dan snel. Aan de gang dus.

Deadlift:  Een oefening waarbij je een stang veel te serieus op tilt en daarbij de aandacht legt op de achterkant van je lijf. Verkrijgbaar in verschillende varianten en een spierpijn garantie van ongeveer 36 uur.

Squat: Het internet staat er vol mee  ‘do your squats’ en vaak wordt dan gerefereerd naar een mooie bilpartij, maar niets is minder waar! De squat is heilig als je het mij vraagt en dé belangrijkste FULL BODY oefening. Je traint je hele lijf, mits je hem goed uitvoert.  Billen naar achter, diep door de knieën, gewicht op je hakken en als je omhoog komt knijp je even extra in je billen. Natuurlijk hou je de hele tijd je navel ingetrokken en let je op je ademhaling.

Dropset: Een manier van trainen die ik toepas als ik wil fronzen. Je gaat namelijk met een lichter gewicht verder met dezelfde oefening, tot de verzuring écht toeslaat. Ietsje sneller, ietsje meer, vaker en doorgaan till u die.

Failure: Het moment dat je spier zó zeer doet, dat de tranen over je wangen rollen en ‘mama’ het enige woord is wat je nog kunt uitspreken. Niet eerder. Dat is failure. Daar mag je best vaak naar streven als fittie, vind ik.

Lunge: De squat maar dan been voor been, wordt ook wel de split squat genoemd. Je kunt ze ook lopend doen en springend, #gevorderden.

Foamrol: Een rol  met profiel die je kunt gebruiken tegen spierpijn, voor spieropbouw en rustdagen. Vergelijkbaar met een deegroller, alleen ben jij dan het deeg en heeft deeg geen gevoel. Jij wel. Auw.

Kettlebell:  Een gewicht in een rare vorm, die je moet tillen, ‘swingen’ of gooien. Niet op je teen laten vallen in ieder geval.

Dumbbell:  Vaak van ijzer en lood en zeer gemakkelijk vast te pakken. Liggen in de gym vaak voor de spiegel op een rijtje. Voor de gains.

Barbell: Google zegt letterlijk: ‘een lange stang van ijzer waar gewichten aan gehangen kunnen worden’. Voor de échte gains dus. Die je gebruikt bij de Deadlift hierboven bijvoorbeeld of voor je squats. 

Smith machine: Een rek waar de barbell in verwerkt zit en alleen verticale beweging mogelijk is.

Carbs: Engels voor koolhydraten. Niets meer en niets minder…

IIFYM: ‘If it fits your macro’s’  een methode voor voeding gebaseerd op een formule waarbij je macro’s (eiwitten, koolhydraten vetten) verdeeld zijn en je voeding kunt indelen aan de hand van deze cijfertjes.

Gains: een leuker woord voor vooruitgang: sterker worden, slanker zijn, spierballen hebben.

Billenkwekerij: daar waar billen (en gains) gekweekt worden. Ook wel een synoniem voor #legday en Ingèr’s bootcamp.

Gymnius: een zelfverzonnen term voor een wijsneus op het gebied van fitness. Gelijk aan ‘fittie’ maar dan leuker.

Wijsneus: een synoniem voor Ingèr Vierhout.

INGERSHOOT

POW!

Ready? LET’S GO! 

#welkombijdeBillenkwekerijvoorGymniussenmeteenwensvooralleGains

Deel het met jouw wereld: Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+Print this page

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *