Ingèr aan de Ashtanga

Thumbs up!

Voor je denkt dat ik aan een-of-andere nieuwe drugs zit, ik heb het over yoga.

 “Ashtanga yoga is een van de meest complete bewegingsvormen. Ashtanga yoga bezit het hele pakket elementen die bij een regelmatige beoefening, elke ander vorm van sport, lichaamsbeweging of meditatie overbodig maakt. “

En dat allemaal op een matje…

Tijdens mijn eerste yoga ervaring op een event van Women’s health leerde ik al dat het niet voor mietjes is, maar dit keer werd het me duidelijk: (Asthanga) Yoga is voor échte bikkels.

Dankzij heldin Frauke van Get out of Your Fatsuit kon ik weer een puntje van mijn fitte bucketlist afstrepen,  namelijk:  yoga in ’t echt.

Bij het herhaaldelijk uitvoeren of consistente beoefening van, schijnt Ashtanga yoga nogal wat voordelen te hebben, zoals:

  • Flexibeler worden en het hebben van meer energie
  • Beter worden in ademen (kan dat ja?)
  • Toename van conditie
  • Stress verlagen
  • Geen ‘auw’ meer door blessures en pijn
  • Je leert slapen als een baby (zonder krampjes of tandpijn)
  • Verbetert andere sportieve prestaties
  • Popeye in de maak: verbeterde fysieke kracht

En dat allemaal maakte Ingèr natuurlijk nieuwsgierig.

Zodoende, Yoga in een verwarmde studio boven een automonteur, op een half uurtje rijden van Eindhoven.

Yoga door een echte yogi (persoon die yoga beoefent), omringd door echte yogi’s (personen die yoga beoefenen), maar niet in een groepsles of op kalmerende muziek. Iedere yogi op eigen tempo, op eigen niveau en met dezelfde hoeveelheid zweet.

Liiiters!

Ik kreeg een blaadje met poses, werd heel lief begeleid, in de juiste positie geduwd en hier-en-daar of de hele tijd subtiel op mijn vingers getikt. Dit alles zonder me als een totale idioot te voelen en toen ik eindigde op mijn hoofd, letterlijk, was mijn missie voltooid. Dit wil ik vaker doen.

handstandhandstandhandstandhandstandhandstandhandstand

Ademhalen vs. ademhalen

Als we het hebben over verschillende vormen van ademhaling denk ik vooral aan ‘gewoon’ en ‘hijgen’. Maar er is dus nóg manier: ‘grommend’. Tijdens yoga kan dit je herinneren aan een ziekenhuiskamer waar mensen aan de beademingsapparatuur liggen, maar het heet: Ujjayi en heeft schijnbaar effect op je stoelgang.

Anyway.

Mijn vooroordelen over yoga (lees: zweverig, stretchen op de maat, saai) werden vanaf minuut één teniet verklaard en overboord gegooid. Aan de slag met de basis I did en met een-ander-soort-spierpijn naar huis I did ook. Auw!

Wat ik leerde van yoga:

  • Het belang van stretchen
  • Core training is niet overbodig (Ingèr)
  • Je bent je eigen competitie
  • Je wordt beter door te (blijven) doen
  • Nieuwe dingen uitproberen geven je zin
  • Comfortzones zijn voor sukkels

Jup, weer wat lesjes wijzer. 

Credits: Pinterest

Credits: Pinterest

Wil jij ook een keer Yoga proberen? Neem dan contact op met Frauke of Saskia Soekar (www.yogainfinity.nl) en wees net zo impressed als ik.

No Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *