Vijf verschillende vitamine D op een rij (deel 2)

vitamine D deel 2

Na aanleiding van mijn vorige blog over vitamine D, begon ik te shoppen bij Koopjesdrogisterij. Shoppen is het leukste deel natuurlijk. Ik maakte een top 5 en voordat ik op de knop ‘bestellen’ drukte, heb ik alle vijf de vitamine D’s bekeken. Als een ambitieuze onderzoeksjournalist (I wish), begon ik bij Google, maar ging ik uiteindelijk meer samen met Zanna aan de slag met deze vijf vitamine D.

Dit wil Zanna vooraf even kwijt:

Door het gebrek aan voedingsmiddelen rijk aan Vitamine D, hebben de meeste ‘sporters’ behoefte aan een vitamine D supplement. Vitamine D heb je in twee vormen, D2 en D3. D2 is voor veganisten geschikt omdat het voorkomt in bepaalde paddenstoelen. Maar de opname is (bio beschikbaarheid noemen ze dat) vele malen minder dan D3. D3 is de actieve vorm van vitamine D en komt van zonlicht. In Nederland is de aanbeveling 10mcg en een bovengrens van 100mcg, deze aanbeveling staat gelijk met de UK. Belangrijk dus dan de % die gebruikt worden. Tussen de 37,5 – 50mcg/dag van Vitamine D is nodig om je vitamine D te onderhouden, dit bestaat uit een combinatie van zonlicht, voedingsmiddelen en een supplement. Maar en ik moet dit gezegd hebben: een supplement blijft altijd een toevoeging op je basisvoeding.

Wat ik heb gevonden:

  1. AOV – 401

vitamine D deel 2

Voordelen: geschikt voor vegetariërs.

Vitamine D3 (cholecalciferol) – 10 mcg / 400 IE   (200% ADH*)

Gebruik 1 x daags 1 vegacaps bij een maaltijd.Ingrediënten
Natuurlijke cellulose, HPMC (vegacaps), vitamine D3 (cholecalciferol).
401 Vitamine D3 bevat geen allergenen en hulpstoffen.
Geschikt voor vegetariërs. Omdat Vitamine D3 afkomstig is uit wolvet is dit product niet geschikt voor veganisten.

Over deze vitamine:

Ingèr: Wat betekent het dat deze vitamine D geschikt is voor vegetariërs? Vooral aangezien het wel om de D3 variant gaat. De ADH is vergeleken met de andere vitamine D’s redelijk laag, zou je dit supplement beschrijven als standaard?

Zanna: deze vitamine D is geschikt voor vegetariërs omdat de capsule niet gemaakt is van gelatine maar van HPMC. Daarnaast bevat het de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine D, 10 mcg, dat is voor Nederland dus een aanbeveling maar in andere landen is dat minder dat de aanbeveling. Vergeet niet dat een supplement een aanvulling op je levensstijl blijft en het ook draait om vitamine D uit je voeding halen & van nature uit de zon via je huid.

2. Orthica D-50


Vitamine D deel 2

Samenstelling per dagdosering van 1 tablet

vitamine D3 (cholecalciferol) (1000ie) 25 mcg (500% ADH*)

Ingrediënten
vulstof (maltodextrine, microkristallijne cellulose), cholecalciferol, antiklontermiddel (stearinezuur, siliciumdioxide, magnesiumstearaat).

Bevat geen
gluten, lactose, soja-eiwit, gist, synthetische conserveermiddelen, synthetische kleur-, geur- en smaakstoffen. Geschikt voor vegetariërs.

Vitamine D deel 2

Gebruik
De aanbevolen dosering is 1 tablet per dag, tenzij anders wordt geadviseerd. Bij voorkeur innemen tijdens of na een maaltijd. De aanbevolen dagdosering niet overschrijden.

Ingèr: Deze ADH is nog veel hoger. Is deze dan geschikt voor de echte binnen blijvers? En mensen met een donkere huid? Of juist voor kinderen?

Zanna: alleen de oudere doelgroep (boven de 70 jaar) heeft meer nodig dan andere leeftijden en huidskleuren. Dit is zeker een geschikt supplement voor de ‘binnen blijvers’ en personen die weinig tot geen zuivelproducten nuttigen.

  1. NOW D3 druppels

NOW Vitamine D-3 druppels 200IE

– Makkelijk te doseren vitamine D-druppels
– Opgelost in MCT- (kokos)olie voor goede opname
– Neutrale geur en smaak

Vitamine D deel 2

Vitamine D draagt bij aan de normale opname van calcium en fosfor. Ook levert het een bijdrage aan de instandhouding van botten en het gebit en de normale werking van spieren. Bovendien speelt vitamine D een rol in het celdelingsproces en de normale werking van het immuunsysteem.

Samenstelling per dagdosering van 2 druppels

200 IE     5 μg        100%*ADH = Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Ingrediënten
Vitamine D3 (c holecalciferol), MCT-olie.

Vitamine D deel 2

Over deze Vitamine:

Ingèr: ik heb nog nooit druppels geprobeerd, maar lees er wel veel over. Zit er verschil in de opneembaarheid? Deze druppels hebben 100% ADH. Zijn deze dan beter geschikt voor mij?

Zanna: druppels worden vaak gekozen wanneer er een hogere dosering genuttigd moet worden of wanneer je het niet fijn vindt om supplementen te slikken. De bio beschikbaarheid ‘absorptie’ is vanuit de voeding ongeveer 50 – 80% en vanuit een supplement (wat voor supplement dan ook) 55 – 99%. Omdat jij niet heel veel buiten bent, zou ik adviseren om voor een van de andere vitamine D te gaan.

  1. Vitakruid K2 en D3

OSTA K2 en D3 algae

Vitamine D deel 2

Ingrediënt

Lithothamnion calcareum (rode alg)              625 mg   **
Bevat o.a.
Calcium  200 mg   25%
Magnesium           15 mg     4%
Strontium              1,5 mg    **
Magnesium (bisglycinate) 56 mg     15%
Vitamine K2 (menaquinon-7)           50 μg      67%
Vitamine D3 (cholecalciferol)          25 μg      500%

Ingredienten: Lithothamnion calcareum, magnesium, bisglycinate, microkristallijn cellulose (vulmiddel), maltodextrine (draagstof), siliciumdioxide (vulstof), magnesiumstearaat (anti-klontermiddel), betacyclodextrine (draagstof), menaquinon (vitamine K2), cholecalceferol (vitamine ).

Bevat geen gluten, gist, lactose, suiker, kunstmatige kleurstoffen, smaakstoffen of conserveermiddelen.

Gebruik: Neem 1 tablet per dag.

Vitamine D deel 2

Over deze vitamine:

Ingèr: ik vind Vitakruid altijd zo lekker VOL info. Hou ik van. Hun blogs zijn zo uitgebreid en hun producten winnen allerlei awards/prijzen lees ik overal. Ik zie dat deze vitamine D, niet alleen vitamine D is. Ik zie magnesium, K2, Strontium (??) en D3. Leg uit?

Wel gluten- en lactose vrij! Fijn voor degene met allergieën, toch?!

Zanna: Goed gezien, maar bijna alle supplementen zijn vrij van allergenen. Kleine marketing stunt Ing. Behalve dat een pil, dus geen capsule, soms lactose kan bevatten. Het is top dat deze nog meer ingrediënten bevat, zeker ook calcium. Vitamine D verhoogt de calciumopname in de botten. Daarnaast speelt vitamine K weer een rol bij de opname van calcium in het botweefsel. Strontium is vergelijkbaar met calcium en is aanwezig in elke gram van het botweefsel. De vitamine en minderalen in dit supplement bevorderen elkaar weer in het lichaam. Dit supplement is erg goed voor vrouwen in de menopauze of voor bijvoorbeeld bij duursporters.

  1. Vitortho D3 3000 ie

Vitamine D3 3000 IE

-Extra hoge dosering vitamine D3 in softgel
-Opgelost in GMO-vrije sojaolie voor gunstige opname
-Ook verkrijgbaar in verpakkingen met 60 en 300 softgels

Vitamine D deel 2

Samenstelling per dagdosering van 1 softgel

Ingrediënten

Vulmiddel (Sojaolie,  Soja, GMO-vrij), Vitamine, Capsulewand (Gelatine, Gezuiverd water, Glycerine).

Allergeneninformatie
Bevat Sojaolie,  Soja, GMO-vrij. Natuurlijke variaties in kleur en geur van dit product zijn mogelijk.

Gebruik
1 maal daags 1 softgel.
Dit voedingssupplement is niet geschikt voor kinderen tot en met 10 jaar

Vitamine D deel 2

Ingèr: Er staat bij een hoge dosering vitamine D3 én dat die niet geschikt is voor kinderen. Explain please!

Zanna: 3000IE staat gelijk aan 75mcg. De bovengrens is 100mcg. Persoonlijk denk ik, dat kinderen meer buiten zijn en hierdoor gemakkelijker tegen de bovengrens aankomen, zeker als er een aanbeveling is van 10mcg per dag extra bovenop de voeding.

Ingèr: een fijne afsluitende vraag: Waar moet je nu eigenlijk echt op letten bij het aanschaffen van een vitamine D?

Zanna: Het is vooral belangrijk om bij jezelf na te gaan hoeveel je vanuit je voeding haalt (vis, zuivelproducten, sojaproducten, granen etc.). Hoeveel zonlicht je daadwerkelijk hebt op een dag (vooral ook blote armen/benen, zonder zonnebrand crème). Supplement 5 bijvoorbeeld, bevat echt een hele hoge dosis en mocht jij hiermee ook nog veel buiten zijn én is je voeding ook ‘vitamine D optimaal’, dan zou ik supplement nummer 5 niet gebruiken. Jij, Ingèr, kan bijvoorbeeld, omdat je weinig tot geen zuivelproducten en weinig vis eet, de verpakkingen te checken van je sojaproducten en de rest van je voeding checken op vitamine D.

Final note

Zanna adviseert jou en mij omvoordat je een supplement kiest, hulp te vragen aan een slimmerik (ik bedoel specialist).

HEB JIJ OOK EEN VRAAG?

Heb jij nog een onbeantwoorde vraag, stel ze dan via Instagram of onder deze blog en wij komen bij je terug!

Dit bericht bevat gesponsorde content, want Koopjesdrogisterij en ik zijn goede vrienden en we werken samen om op zoek te gaan naar meer info over supplementen en vitamines. Meer informatie over deze samenwerking vind je hier. 

3 Comments

  • Info@eatrunlove.nl' Jessica schreef:

    Wat een leuk artikel! Waar ik wel benieuwd naar ben: je hebt ook vaak omega 3 gecombineerd met vitamine d. Raad je dit aan of beter om de supplementen los te nemen?

    • Ingèr schreef:

      Bedankt voor je reactie Jessica! Ik heb deze combi nog nooit gezien! Kun je me vertellen welke je hebt gezien/gebruikt? Dan ga ik (samen met Zanna) eens kijken.

  • info@lifeofkirsten.nl' Kirsten schreef:

    Toffe content en mooie samenwerking! Ik gebruik zelf ook vitamine D, vooral in het najaar. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom Zanne zegt dat de Vitakruid K2 en D3 geschikt is voor duursporters? Wat maakt deze anders dan de rest? Komt dit door de andere toevoegingen? Ik wielren zelf veel en krijg in het voorjaar + de zomer dus voldoende vitamine D binnen, maar ben dus wel benieuwd wat deze extra geschikt maakt voor duursporters :). Alvast bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *