Nog meer vragen voor je coach

Wat vraag je aan je coach?

Maar dan vanuit mijn FB groep vol meiden met een doel

De vorige blog werd te lang, maar ik wilde deze vragen er per se in verwerken. De leesbaarheid werd dramatisch, dus here I am: een extra Improve Health blog vól met info waarvan je kunt leren.

Vraag 1:

Een eetbui kan het tekort dat je door de weeks hebt opgedaan, tenietdoen… Maar hoe zit dat dan met een cheatmeal? Kan één maaltijd je tekort te niet doen?

Er zit een groot verschil tussen een eetbui en een cheatmeal. Een eetbui is een ongecontroleerd snaai moment, waarbij je makkelijk een hele reep chocolade, zak chips of iets anders ongezonds in één keer op eet. Vaak is dit bovenop je normale calorie inname. Het is dus veel calorieën, ongecontroleerd en bovenop je normale calorie inname.

Een cheatmeal is, in onze mening, gecontroleerd, het maakt deel uit van je geplande calorie inname. Zo heb je van te voren besloten dat je vandaag uitgebreid gaat lunchen met een donut, taart of weet ik veel wat. Je inname van calorieën zal hoger liggen dan dat je normaal zou innemen maar het wordt wel gedaan tijdens een geplande inname (=lunch). Uiteindelijk zal je calorieën overschot met een cheatmeal dus stukken lager liggen dan met een eetbui. Let op: een cheatmeal wilt niet zeggen dat je alles eet wat los en vast zit. Het is een moment waarop je je zelf verwend met een gerecht dat je normaal niet zou nemen omdat het minder gezond is, het is dus een gecontroleerd eetmoment en geen eetbui.

vragen voor je coach

Ingèr’s eigenwijze aanvulling:

Ik heb een aversie tegen het woord cheatmeal omdat ik heb geleerd dat je op die manier negatieve associaties krijgt met een bepaalde maaltijd. Maar ik geloof er juist heilig in dat je die ‘lekkere shit’ moet blijven eten. Nja, niks moet, maar je moet jezelf in ieder geval niets verbieden.

Vraag 2:

Is het slim om dingen die je lekker vindt te integreren in je dagelijkse inname, om zo te voorkomen dat je het in een keer allemaal eet tijdens een eetbui?

Dit kan zeker het geval zijn. Het wegstoppen van iets dat je heel lekker vindt kan uiteindelijk resulteren in een eetbui waarbij je juist heel veel van dat product eet. Je kan hier natuurlijk ook een paar dingen aan doen:

  1. Haal het niet in huis, wat je niet in huis hebt kan je niet eten.
  2. Kies voor de sterkere smaakvarianten. Zo is het onmogelijk om een stuk chocolade van 78% cacao of hoger in één keer weg te werken maar je hebt wel de intense smaak van chocolade.
  3. Heb geen schuldgevoel als je een keer wat van het product eet. Sta jezelf bijvoorbeeld toe om 3 keer per week een stukje van het product te eten. (niet gelijk heel de verpakking natuurlijk!)

Ingèr’s eigenwijze aanvulling:

Er zijn meiden die het heel goed doen op één stuk chocola per dag. Daardoor wordt bij hun die craving minder. Ik zelf ken op het gebied van chocola absoluut geen portie controle en voor mij werkt zo’n stukje niet heel goed. Ik raad je aan om inderdaad dingen die je lekker vindt te integreren in je dieet, maar let er wel op dat je dan portie controle hanteert!

Vraag 3:

Wat zijn tips om te voorkomen dat je toegeeft aan een eetbui?

Tips van improve Health klinken als volgt:

  1. Wordt bewust van de prikkel die jouw eetbui doet veroorzaken (emotie, eenzaamheid, verveling, externe prikkels) –> als je er bewust wordt van de oorzaak kan je vervolgens daarop inspelen door anders op de oorzaak te reageren. Denk aan een vriendin bellen als je eenzaam ben.
  2. Drink eerst twee grote glazen water als je een eetbui hebt. Zo voorkom je dat de eetbui wordt veroorzaakt door een tekort aan water. Daarnaast zit je maag al wat voller dus wordt het moeilijker om jezelf helemaal vol te proppen.
  3. Zoek een afleiding, ga naar buiten, doe iets waar je je focus voor nodig hebt zodat je niet aan eten denkt.
  4. Heb alleen maar ‘gezonde’ dingen in huis, wat je niet in huis hebt kan je niet eten.

Ingèr’s eigenwijze aanvulling:

Ik heb me zelf heel erg verdiept in mijn kijk op eetbuien de laatste tijd en ik vind dat het woord te makkelijk wordt geroepen en daardoor maak je het probleem soms wat groter. Ik weet hoe het voelt hoor: de drang om veel te eten en het dan ook doen. Maar door het een beetje te relativeren kom ik al heel ver. Wat Improve Health zegt over de prikkel die het doet veroorzaken, vind ik héél goed. Ga eens kijken wanneer zo’n bui bij je tevoorschijn komt en waarom. Denk eens na, waarom het gebeurt. Voor mij betekent dat ik ook momentjes moet inplannen waarbij ik niet nadenk over werk, Instagram of welke foto en boodschap next is. Dat ik wat vaker momentjes voor mezelf moet inplannen.

vragen voor je coach

De laatste vraag:

Hoe creëren je begrip van je omgeving?

Begrip van de omgeving is enorm belangrijk. Vaak zal je te horen krijgen van eentje kan toch wel. Echter, je goede vrienden en vriendinnen zullen het begrijpen (goede selectiemethode van je goede en slechte vriendinnen ;)). Het noemen van een bepaald doel werkt vaak, zeg dat je ergens voor aan het trainen bent of een bepaald aantal kilo’s wilt afvallen. Zo maak je het meetbaar en creëer je respect bij je omgeving. Verminder daarnaast de negatieve invloeden en mensen met een negatieve vibe, als ze je niet willen helpen in het proces kan je ze beter (even) ontzien.

Trek je niet te veel aan van wat ze zeggen of denken over je. Iedereen heeft nou eenmaal zijn eigen mening. Daarnaast heeft degene die commentaar op jouw gedrag heeft vaak niet het doorzettingsvermogen om te doen wat jij doet!

Ingèr’s eigenwijze aanvulling:

Dit vond ik in het begin ook heel moeilijk. Ik stelde mezelf heel verdedigend op en draaide ook een beetje door. Ik denk dat begrip creëren een proces is, dat het niet iets is wat je vraagt of per se creeërt, maar wat ontstaat door aan te tonen dat, wat jij aan het doen bent, iets is wat je zelf graag wilt.

Enne: haters gonna hate HA!

vragen voor je coach

Oke! That’s it, maar niet voor lang. MIjn doel is namelijk om een youtube series vol met interviews te maken binnen nu en heel snel. Ik roep het al langer, maar het tussendoor plannen blijkt momenteel heel erg lastig. Anyway: verwacht heel veel antwoorden, van héle slimme mensen de komende tijd!

Stay tuned en nog meer dingen!

 

 

Deel het met jouw wereld: Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+Print this page

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *