Sollicidingesen: Jezelf in een brief

CARRIERETIJGER

Ik solliciteerde onlangs bij een  super interessant bedrijf. Een die ik dolgraag op mijn CV wil. Nu ben ik niet weg van een beetje brutaliteit of humor. Integendeel, ik vind dat een sollicitatiebrief moet intrigeren en een beetje mag prikken, maar dat is persoonlijk. Net als je brief.

solli

Ik heet niet voor niks Ingèr Vierhout.

And here’s how I did that:

 Beste,

 Ik rijd dagelijks langs het kantoor van *PEEEP* en ben al een tijdje nieuwsgierig. Eerlijk gezegd dacht ik dat jullie het zoveelste sales activating bureau waren. Sorry daarvoor.

 Wat ik ontdekte was het tegenovergestelde.

 Zoals je kunt zien gebruik ik het woord geachte niet. Ik heb een hekel aan het woord geachte, hier vertel ik later meer over maar het komt ongeveer overeen met mijn afkeer tegen teveel u-en.

Ik begin heel eerlijk, zeg hoe ik er terecht ben gekomen en probeer grappig te zijn.

Dan heb ik mezelf nog niet voorgesteld. Dat stel ik uit tot ze wíllen weten wie ik ben. Stap 1 dus. En nu zijn ze in ieder geval nieuwsgierig gemaakt.

nieuwsgierig

 Mijn naam is Ingèr Vierhout, 22 jaar en vorig jaar juni afgestudeerd in Communicatie management aan de Fontys in Eindhoven. Na een vakantie of drie heb ik hard gewerkt om mijn kwaliteiten en kennis verder te ontwikkelen. Voornamelijk op het gebied van schrijven en content marketing en daar ben ik nog steeds mee bezig. Vandaar mijn reactie.

 Ik schrijf momenteel voor Frankwatching en Marketingmed, ben contributor voor Amayzine.com, ben lid van de HEMA Blog Academy en blog daarnaast ook (sinds December) voor mezelf op Abouttobe.nl. Een blog over twee jongelingen die willen, worden, doen en bereiken. Zie je de match?

 Een sollicitatiebrief moet kort zijn. In een aantal zinnen jezelf voorstellen is niet voor iedereen weggelegd. Zo ook niet voor de kletskous in mij. Alles willen vertellen is menselijk, maar kiezen is wijsheid.

Je begint bij het herlezen van de vacature. Wat lees je bij het profiel en om wat voor organisatie gaat het? Bedenk goed welke aspecten van jouw ervaring en karakter daarop aansluiten en benoem die. Maak er wel een vlot verhaaltje van, anders wordt het zo saai.

Ik vind het ook belangrijk om te laten merken dat ik goed heb opgelet, dat ik die vacature, waar zij waardevolle tijd aan hebben besteed, goed heb bekeken.

Dat deed ik zo.

 Jullie zoeken iemand die gedreven, hardwerkend en afgestudeerd is en die jullie kan helpen bij een content strategie. Nu kan ik heel hard mijn naam roepen en hopen dat jullie het op kantoor horen, aangezien ik om de hoek woon in Vlijmen, of ik duim dat jullie me uitnodigen om dit in een gesprek verder toe te lichten.

 De grand finale, de afsluiting deel ik altijd in stukjes. Om zeker te zijn dat ik genoeg zeg en niet op eens afsluit. Mijn zinnen worden korter en ik maak nog even duidelijk waarom ik zo leuk ben.

 Ik kan namelijk niet wachten  om gecoacht te worden tijdens mijn ontwikkeling in content marketing en heel veel te leren van een bedrijf waarvan ik de visie volledig versta.

 Een cv in de bijlage sturen is al jaren niet meer genoeg om alles te laten zien. Ik link daarom altijd mijn sociale kanalen en projecten door. Mijn artikelen, mijn twitter en natuurlijk mijn goed opgeruimde Linkedin pagina. Als is het maar voor die connecties.

solliciteren brief

 Ik nodig je graag uit om een kijkje te nemen in mijn leven.

 Hier bijvoorbeeld op Frankwatching.com

 Of hier op Abouttobe.nl en mijn Linkedinpagina geeft ook een fijne samenvatting.

 Ik sluit mijn brief niet graag af met ‘vriendelijke groeten’ want dat vind ik persoonlijk een erg vreemde combinatie  en nog vreemder als je het hardop zegt. Ik sluit graag sterk af. Zelfverzekerd.

 Ik kijk er naar uit om jullie te ontmoeten,

 Want dat doe ik.

solliiiii

Deel het met jouw wereld: Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+Print this page

4 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *