Middeltjes en manieren tegen spierpijn (deel 1)

spierpijn

Als trotse en hopelijk forever fitgirl die er op mikt om 4 tot 5 keer per week te trainen, heb ik er weleens mee te maken. Moeite met traplopen, naar de wc gaan na legday of zoveel spierpijn in je buik hebben dat lachen onmogelijk is. Girl, geloof me, I feel your pain.

Wat doen we eraan?

Ik dacht bij de Fysio vragen te stellen over spierpijn en weer te doen alsof ik onderzoeksjournalist ben, maar ik deed dat in combinatie met een verhaal over vage klachten. Die klachten waren toch iets serieuzer dus kwam er niks meer van het interview terecht. In plaats daarvan werd ik half gemarteld, thanks nog oom/fysio Frans.

Kleine waarschuwing vooraf dus: de bevindingen in dit deel (deel 1) zijn dan ook geheel op eigen ervaring en niet wetenschappelijk of door een expert onderbouwd. Maar: ik heb echt heel veel spierpijn gehad in mijn leven, dus ik durf de titel ervaringsdeskundige te claimen.

Wanneer heb ik spierpijn?

Niet meer dagelijks of na elke workout. Maar als ik even op vakantie ben geweest en m’n krachttraining heb vervangen voor body weight workouts en dan bij terugkomst weer tekeerga… Dan is het op z’n ergst. Maar ook als ik hardloop en als ik probeer progressieve overload toe te passen in mijn upperbody trainingen. Legday, my favorite day, zorgt tegenwoordig alleen nog op bepaalde, zwakke plekken (hamstrings en glutes) voor een afterburn.

Wat doe ik aan spierpijn?

Ik heb een aantal rituelen om pijn (en blessures) te voorkomen, maar ben nu nóg meer verschillende dingen aan het uittesten. Maar ik begin bij het begin.

  1. De foamroller

De een noemt het een kreng, ik noem het liever de grote verlosser, want dat doet -ie letterlijk.  Ik doe het sowieso vooraf elke training, onder het mom van beter voorkomen dan genezen. Geluisterd naar Geert van Poppel, een functional training expert. Voorkomt blessures, maakt los én het is wat mij betreft nr.1 tegen spierpijn in je benen. Moet je wel tegen pijn kunnen, want auw. Als de spierpijn te erg is, doe ik het een aantal keer per dag.

Voor spierpijn in je: Benen, billen of bovenrug. Ik heb NOOIT spierpijn in mijn kuiten, maar daarvoor is het zeker een wondermiddel.

Hoe: Ga liggen op de grond en begin onderaan. Rol over beide kuiten en wanneer je een knoop voelt, til je één been op en ga je je focussen op dat plekje. Kleine stukjes rollen en proberen te ontspannen. Ga zo heel je benen af. Tip: ik wissel het altijd af met andere mobiliseeroefeningen.

spierpijn spierpijn

  1. Magnesium

Twee jaar geleden ontving ik mijn eerste pakketje van Zechsal en leerde ik over de voordelen van Magnesium. Ik was meteen fan. Mijn no expert, wel een wijsneus persoonlijkheid leerde ook de slaapvoordelen van Magnesium kennen, maar daar vertel ik later meer over in een aparte blog.

Ik gebruik de Zechsal oliespray en dan voornamelijk op mijn hamstrings. De beste plek om te sprayen zijn je voeten, oksels en de buik, voor de optimale opname, maar het plakt nogal dus dat kan gek aanvoelen. En het advies geldt ook voor gespannen plekken en heb je weleens aan je hamstrings gevoeld na stiffed deadlifts?

Fijn omdat: Zechsal je ALLES uitlegt. Hun hele website is een grote magnesium bibliotheek en dat geldt ook voor de achterkant van je flesje. Ook een tip: het badzout, meer ontspannen wordt je bad niet en aangezien ik heel veel berichtjes kreeg over een heet bad als anti-spierpijn middel, is dit de IDEALE COMBI.

Wat ik allemaal van zechsal gebruik: het badzout als ik een bad heb, de deodorant, de oliespray na krachttraining. En ik suppleer magnesium, van AOV.

Ik heb het over deze producten.

spierpijn

  1. De good old ijszak

Mijn laatste ijszak herinnering is de dag na de Dam tot Dam loop. Na de finish liep ik in de armen van een EHBO-man en wist ik even niet meer hoe mijn benen werkten. Dat was een dag later nog erger. Ik had een ijszak op mijn linkerknie, een op mijn rechterenkel en een die van links naar rechts ging op mijn rug. Weet niet of het werkte: maar het verdoofde en dat was alles wat ik wilde.

Ik probeerde ook allemaal nieuwe dingen uit

Koopjesdrogisterij, mijn grote vrienden, hebben een ENORM assortiment aan spierpijn spullen. Waaronder Zechsal, zoals hierboven besproken, maar dat gebruikte ik al langer. Hieronder leg ik uit welke producten helemaal nieuw voor mijn spierpijn game waren.

  1. Massageolie

Werkt volgens mij hetzelfde als de foamroller, alleen je hebt een persoon nodig die het wil doen. In mijn geval is Mark de sjaak. De schouders, schouderbladen en bovenrug verdienen sowieso extra aandacht als je veel achter je computer zit en een massage is ook zonder spierpijn HEERLIJK. Om het allemaal soepel te laten verlopen (snap je ‘m?), gebruik ik de massageolie van Weleda.

Hoe: ik ben niet naar de masseerschool gegaan, maar pijn is fijn. Plekken die gevoelig zijn extra aandacht geven en ontspannend afwisselen met een ook effectieve massage.

Tip: probeer te ontspannen, want anders doet het extra zeer en vraag je masseur om no mercy te tonen. Kietelen heeft niemand wat aan. Ik gebruik deze massageolie.
spierpijn

  1. ICE ICE baby

Biofreeze. Ik heb zowel de tube als de roller en geloof me: this shit works METEEN. Verkoeld de boel en zorgt ervoor dat je iets soepeler de trap op loopt. Maar het vreemde aan de titelkeuze is: het spul wordt dus hartstikke heet, vind ik. Je staat een beetje in de fik en het is alsof kleine wezentjes de spierpijn op die plek aanvallen als een klein leger. Daarna verkoelen ze de boel. Nogmaals, vind ik.

Hoe: op de plek aanbrengen waar je pijn ervaart. Bij de roller krijg je geen vieze, plakkende handen, dat vind ik een héél fijn voordeel. Ik heb het over deze producten.

  1. Nog meer Ice

De ‘ice3gel’ van Arkopharma kreeg ik ook in mijn pakketje en de verpakking ziet eruit alsof het stoere tandpasta is. Niets is minder waar, dit spul is dus ook voor gewrichtspijn en draagt de serieuze titel: medisch hulpmiddel. ’T is blauw spul, ruikt naar menthol en maakt koud, niet heet zoals hierboven. En met koud bedoel ik: heel koud.

Advies geldt als volgt: 3 tot 4 keer per dag aanbrengen en dan specifiek in cirkelvormige bewegingen en dat dan tot 7 dagen volhouden. Dit is het product. 

Jouw anti spierpijn regime

Ik ben heel benieuwd naar jouw aanpak, middeltjes en maniertjes om spierpijn te bestrijden en weer gewoon te kunnen functioneren. Klinken bovenstaande manieren bekend? Of zit je het liever uit?

 

Let me know hieronder of op Instagram! Laat dan ook meteen weten of je dat interview met een spierpijn expert nog wilt zien en stel alvast je vragen.

Ps. Deze blog bevat gesponsorde content. Ik leg in deze blog uit hoe mijn samenwerking met Koopjesdrogisterij eruit ziet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *