Wat ik (altijd al) wilde weten over Vitamine D

Vitamine D deel 2

Een van de grootste struggles bij vitamines is volgens mij het verbod op claims en dat je dat je dus héél goed moet zoeken naar welke ‘goed’ zijn en welke gewoon ‘goedkoop’. Vitamine D bijvoorbeeld, hartstikke essentieel, moeilijk voor Nederlanders en toch weet niet iedereen het. Ik heb een tijdje de vitamine D van Solgar gehad, maar ben nu aan het kijken naar de mogelijkheden. In twee blogs leg ik, samen met slimmerik/diëtiste Zanna én de helden van Koopjesdrogisterij uit, welke er zijn en voor wie welke geschikt zijn.

Mijn eigen speuronderzoek

Ik heb een aantal merken waar ik een goede ervaring mee heb en door mijn rondleiding in het magazijn van Koopjesdrogisterij is die lijst langer geworden. Tijdens mijn bezoekjes aan REFLEQT Clinic, heb ik ook heel veel geleerd over vitamines en welke ik nodig heb volgens de Health Check.

vitamine D

Wat ik al wist over vitamine D:

Ik weet al een tijdje dat heel veel Nederlanders een vitamine D te kort hebben, dit heeft te maken met de blootstelling aan zonlicht, maar ook met onvoldoende inname. Ik weet ook dat ik er heel lekker op ga. Het algemene advies is om vitamine d te pakken in de maanden met een R, dus alleen in mei, juni, juli en augustus hoeft het niet. Maar, ik pak het eigenlijk all year round. Dit heeft te maken met een zonneallergie die iedere zomer terug komt. Dus op advies van orthomoleculair diëtiste Iris de Goede, gebruik ik ook vitamine D in de zomer. Vandaar dat ik nu eigenlijk altijd een vitamine D op voorraad heb. Ik merk het aan mijn tandvlees, mijn huid en hoe ik wakker word in de ochtend. Vitamine D is dus niet voor niks m’n life safer.

Wat ik nog niet wist:

Dat je ervoor moet zorgen dat je vitamine d goed opneembaar is én dat er heel veel verschil in een product kan zitten, ook zonder dat er verschil zit in de prijs. Daarnaast wist ik ook niet dat in 2016 de maximale dosering van Vitamine D is opgehoogd. En wat ik ook heb geleerd is dat er een significant verschil is tussen de ADH, Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid, en de maximale dagdosering. “De ADH voorkomt gebreksziekten, maar zorgt nog niet voor een optimale gezondheidssituatie. Daarvoor zijn soms hogere doseringen nodig. Die doseringen zijn heel persoonlijk en afhankelijk van je situatie”, legt Saskia Geurts uit op supplementeninfo.nl. Aha, dacht ik hier! Als laatste leerde ik over het verschil tussen D2 en D3.

vitamine D

Wat ik nog meer heb geleerd over Vitamine D:

Volgens Supplementeninfo.nl:

  • Goed tegen de winterdip en neerslachtig zijn.
  • Belangrijk voor je weerstand en je spierkracht te behouden.

Volgens Iamafoodie: 

  • Botgezondheid is de sterkst bewezen rol van vitamine D.
  • Is vitamine D erg populair, maar weten we nog lang niet genoeg.
  • Moet je letten op de soort vitamine D die in je supplement zit (D3 of D2).

Volgens Zanna: 

  • Buiten vitamine D als supplement, zijn er ook natuurlijke bronnen, zoals vette vis, eigeel en zongedroogde champignons, waaruit je de vitamine kunt halen. Vaak wordt vitamine D ook toegevoegd aan bijvoorbeeld zuivelproducten, ontbijtgranen en fruitsappen.
  • Is vitamine D belangrijk voor mensen die weinig buiten komen.
  • Verschillende onderzoeken hebben een verband gevonden tussen lage concentratie vitamine D en spierkracht. Deze onderzoeken suggereren een stijging in spierkracht bij suppleren van vitamine D. Ook werd er een vergroting waargenomen van de type 2 spiervezels

vitamine D vitamine D vitamine D vitamine D

Ingèr en vitamine D

Eerst fietste ik elke dag naar mijn werk, nu fiets ik nog veel in Eindhoven, maar werk ik nog veel meer binnen. En daarnaast sport ik nog steeds veel (krachttraining) maar eigenlijk ook bijna altijd binnen. Ik merk altijd dat ik lekker ga op vitamine D, ik voel me er prettig bij. Wat adviseer jij me?

Zanna: Naast dat vitamine D belangrijk is voor iedereen, onderhoud vitamine D ook het immuunsysteem (om ontstekingen te beheersen). Dus het is bijna vanzelfsprekend dat ik je een Vitamine D supplement aanraadt. Zeker omdat vitamine D van veel verschillende absorptie factoren afhangt zoals je huidskleur, seizoen, zonnebrand gebruik, blootstelling aan zonlicht etc. Daarnaast bevestigt onderzoek dat een goede vitamine D-status de risico’s op stressfractuur, infecties en mogelijke verminderde spierfuncties verminderen. Allemaal genoeg reden dus om je dit aan te raden. 

In deel twee leg ik aan de hand van mijn top 5 vitamine D uit welke voor wie geschikt is. Of eigenlijk doet Zanna dat en stel ik vooral de vragen…

Al deze vitamines zijn verkrijgbaar bij Koopjesdrogisterij.

ps. Dit bericht is gesponsorde content. Zoals je hier kunt lezen werk ik samen met Koopjesdrogisterij en houd ik een creatieve speurtocht naar supplementen. 
Deel het met jouw wereld: Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+Print this page

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *