Wat vraag je aan je coach?

Wat vraag je aan je coach?

Als je denkt het zelf allemaal te weten, maar toch soms met vragen rondloopt…

Ik was niet met Improve Health in zee gegaan als ze me niet hadden beloofd me te behandelen naar m’n ervaring met coaches en mijn eigen(wijze) onderzoeken naar sport en voeding. Al helemaal niet als ze niet hadden aangetoond, antwoord te kunnen geven op mijn waarom vragen die zowel over (stom) gedrag als sport én voeding gaan.

Niet dat ik alles weet of wetenschappelijke eisen heb, maar niets zo frustrerend als tegenstrijdige, achterhaalde of halve info, toch?

Dit moet je trouwens NIET verwachten

Wat ik daar weer naast belangrijk vind aan een coach, is het feit dat JIJ (en IK) het niet moeten zien als een oplossing. Of beter gezegd: dé oplossing. Zo werkt het namelijk niet en dat schept verkeerde verwachtingen en daardoor ga je denken dat je het niet zonder een coach kan. Jij moet het doen, maar je kunt er wel enorm veel over jezelf leren.

Oke, terug naar de vragen. Dit zijn vragen die ik heb gesteld aan Improve Health

Over mijn trainingsschema, die ik dus zelf heb gemaakt en waarop ik feedback door hen heb gevraagd. Ik verkies mijn eigen trainingsschema boven die van hen, omdat ik graag een slitschema aanhou en super gevarieerd wil trainen. Oftewel: ik weet zelf goed wat ik wil en ben super eigenwijs. Gelukkig was dat no probem!

Mijn trainingsschema kun je trouwens hier downloaden.

Wat vraag je aan je coach?

Vraag 1:

Ik kies snel voor hoge herhalingen, maar wanneer kies je eigenlijk voor lagere herhalingen bij een oefening?

Improve Health:

Voor beginners is het goed om wat hoger in herhalingen te zitten, dit met het oog op blessures. Jij bent een ervaren sporter, het kan dan goed zijn om soms wat lager in herhalingen te gaan zitten. Wanneer je lager in herhalingen gaat zitten, focus je namelijk meer op kracht. Uiteindelijk kan je dan weer sterker worden op een bepaalde oefening.

Vraag 2: 

Hoe vaak kun/moet je wisselen van trainingsschema?

Improve Health:

Meestal is het goed om tussen de 3-6 weken te wisselen van schema. Des te meer ervaren je bent, des te eerder je zal moeten wisselen om je lichaam uit te blijven dagen. Echter, wanneer je zwaarder traint (lager in herhalingen) zal je hersteltijd ook wat langer zijn.

De vragen die nu in mijn hoofd spoken en waar ik dus nog antwoord op ga vragen.

  • Moet je bij elke oefening/ elke training streven naar progressie overload?
  • Moet je na je warming up, wat in mijn geval vooral mobiliteitsoefeningen+ foamrolling is, direct zwaar beginnen met trainen, of langzaam opbouwen?

Over voeding

Wat vraag je aan je coach?

Vraag 3:

Ik heb nogal vaak zin in chocolade dingen en vindt het moeilijk om me daar overheen te zetten. Terwijl ik weet dat het niet echt bij mijn doelstelling past, omdat ik portiecontrole bij Tony nóg moeilijker vind. What to do?

Improve Health antwoord:

Het uitbannen van iets dat je heel lekker vindt kan uiteindelijk resulteren in een eetbui waarbij je juist heel veel van dat product eet. Je kan hier natuurlijk een paar dingen aan doen:

  1. Haal het niet in huis, wat je niet in huis hebt kan je niet eten.
  2. Kies voor de sterkere smaakvarianten. Zo is het onmogelijk om een stuk chocolade van 78% cacao of hoger in één keer weg te werken maar je hebt wel de intense smaak van chocolade.
  3. Heb geen schuldgevoel als je een keer wat van het product eet. Sta jezelf bijvoorbeeld toe om 3 keer per week een stukje van het product te eten. (niet gelijk heel de verpakking natuurlijk!)

Over gedrag

Wat vraag je aan je coach?

 

Vraag/opmerking/cry for help 4: 

Mijn grootste valkuil was/is altijd het alles of niets gevoel en het veel te snel willen gaan als gevolg. Dan neemt de ongeduld het over en wordt ik slorder. Daarna word ik minder gemotiveerd en dan komt het gepiek en gedaal. Dit keer hebben we het héél langzaam aangepakt en nadat ik zei:

“Mijn grootste frustratie is dan ook dat ik voor mijn gevoel veel weet, veel heb geleerd en het toch verkeerd doe. Dat ik beter weet in ieder geval.”

Waarop mijn coaches antwoorden met:

Ik denk dat het goed is om te beginnen bij het begin. Dat betekent op maandag al inplannen, wanneer je de komende week gaat trainen en dan beginnen met 3 trainingen en eerst het ontbijt gaat perfectioneren. Dan gaan we pas verder kijken.

En geloof me als ik zeg dat ik weet wat een goed ontbijt is, maar als je opnieuw wil beginnen en weer lekker in je vel wilt zitten, moet je je daar constant aan herinneren. Geen coffee to go en een energie reep om je vervolgens later op de dag vol te stoppen met zooi. Nee. Juist even een periode een vezelrijk ontbijt. En inderdaad: begin eens met 3 trainingen, voor je weer terug in je ritme bent en 5 a 6 x vrijwillig wilt gaan.

Dát is misschien nog wel mijn grootste les geweest, dat het best oké is om weer ergens te beginnen en dat iedere stap er een is.

Kijk hier voor de andere blog vol met vragen, maar dan van meiden uit mijn FB groep!

 

Deel het met jouw wereld: Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+Print this page

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *